OHJEITA

Aina ei ole mahdollista päästä säännöllisesti viikkotunneille, mutta verkkotuntien avulla on mahdollista treenata juuri silloin kuin sinulle sopii. Voit tehdä harjoitukset omaan tahtiin niin usein kuin haluat ja juuri silloin kuin ehdit. Verkkotunnit sopivat myös viikkotuntien rinnalle lisätreeniksi.

Tutustu tarkemmin treenivinkkeihin alla ja videointiohjeisiin, sekä kurssien ja tilausten hintoihin oheisista linkeistä:

VIDEOINTI

HINNAT

OHJEITA JA VINKKEJÄ

MITÄ JA MITEN

Verkkotuntien eri tunnit muodostuvat viikottain julkaistavasta videosta + omatoimisesta treenaamisesta annetun materiaalin pohjalta + palautteesta/lisäohjeista, jotka saa toimittamalla videoklipin omasta harjoittelusta.

Kuukauden treenirytmi on siis 3 videota + omat treenit annetun materiaalin pohjalta + harjoittelunäyte / kysymykset ja siitä saatava palaute.

Verkkotuntien materiaalit ovat nähtävillä aina yhden kukauden ajan julkaisupäivästä. Julkaisupäivät ovat kuun 1., 8. ja 15. päivä tai pyhán sattuessa sitä seuraava arkipäivä.

Tarvittaessa on mahdollisuus tilata KERTAUS eli lisää katseluaikaa edellisille videoille (samalla tunnit jatkuvat normaaliin tahtiin eli tulee uutta materiaalia) tai tilata YLLÄPITO, jolloin materiaalit ovat nähtävillä ylimääräisen kuukauden ajan, mutta uutta materiaalia ei tule.

Eri tuntiaiheiden ja kokonaisuuksien pituudet vaihtelevat:

  • Tutustu Flamencoon on neljän videon kokonaisuus.
  • Koreografioiden pituudet vaihtelevat 4-6 kuukauteen. Aikaa voi käyttää tarvittaessa enemmän, sillä tunnit voi laittaa ylläpitotilaan, jolloin voi keskittyä harjoittelemaan vanhoja materiaaleja ilman, että tulee uutta lisää. Koreografian voi opetella nopeamminkin tilaamalla kahden kuukauden materiaalipaketin kerralla (saatavana vain osaan koreografioista).
  • Tekniikkaa ja tanssinpätkiä yhden harjoitusteeman pituus on 1 kk.

VÄLINEET

Verkkotunneille osallistumista varten tarvitset käyttöösi nettiyhteyden joko tietokoneeseen tai kännykkään sekä videoita tallentavan laitteen (digivideokamera tai esimerksiksi videoita tallentava digikamera, tabletti, matkapuhelin tms.).

MISSÄ TREENATA

Suuren osan harjoituksista voi tehdä kotona. Jalkatyö vaatii tietysti soivan ja koputusta kestävän lattian. Lattiaksi sopii pieni puinen lattiatila tai n. 1×1 metrin kokoinen irrallinen levy. Levy voi olla vanha parketinpala, mdf-levy tms. Levyn alle on hyvä laittaa matto tai vaikka jumppamatto. Näin saa hiukan vaimennusta tärinään ja ääneen, eikä levy luista lattiaa vasten. Puulattian voi suojata pienellä palalla ohutta tanssimattoa tms. Se vaimentaa myös ääntä hiukan, mutta silti koputukset ovat selkeät.

Monet flamencokaupat internetissä myyvät esim. Training wood -nimellä vartavasten tehtyjä kokoontaitettavia harjoituslattioita. Kokoja on S, M, L, XL, XXL ja hinta vaihtelee koon mukaan 115-330€. Pienin koko on 50-75cm. Ja Flamenco Pad -nimellä löytyy kotioloihin ääntä hiukan vaimentava, lattiaa suojaava liukumaton harjoitusalusta.

Bata de cola -hameen käyttö vaatii enemmän tilaa. Jos lähistöllä on tanssikouluja, liikuntasaleja tai vastaavia tiloja, niin aina voi kysyä salia vuokralle omaan treenaukseen ja tehdä osan harjoituksista siellä.

KUINKA TREENATA

Oma haasteensa on löytää omaan ajankäyttöön ja elämäntilanteeseen sopiva treenirytmi ja opetella treenaamaan omatoimisesti. Aiheesta riippuen voi sopia hyvinkin erilaiset tavat harjoitella.

  • Yksittäinen treenikerta voi olla lyhytkin, vain 15-30 minuuttia. Tee se keskittyneesti. Lyhyitä treenejä on helppo mahduttaa viikkoon useitakin.
  • Muista toisto ja mikrotauot harjoitusten välissä.
  • Kun teet pidemmän harjoituksen muista lämmitellä ennen aloittamista.
  • Muista, että uudet asiat rakentuvat vanhojen päälle eli joka harjoituksella on oma tärkeä paikkansa ja kaikkea opeteltua tarvitaan myöhemminkin.
  • Joskus on hyvä opetella uutta, joskus on hyvä kerrata vanhaa. Molempia tarvitaan.
  • Jos jokin ei vaan suju, niin pidä tauko tai vaihda toiseen harjoitukseen. Kokeile hetken päästä uudelleen rauhallisesti. Jos ei vain ota sujuakseen, niin aina voi kysyä lisäohjeita 🙂